۱ تیر ۱۳۸۹، ۱۶:۰۲

طی سال گذشته؛

ارزش صادرات آبزیان کشور به 100 میلیون دلار رسید

ارزش صادرات آبزیان کشور به 100 میلیون دلار رسید

تبریز - خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران از صادرات 100 میلیون دلاری انواع آبزیان از کشور طی سال گذشته خبر داد و گفت: 67 درصد از این صادرات مربوط به آبزیان پرورشی اعم از میگو، ماهیان سردآبی و گرم آبی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، عیسی گلشاهی ظهر سه شنبه در همایش بهبود کیفیت و فرآوری شیلات در تبریز از ساماندهی صنایع تبدیلی مرتبط با شیلات در کشور خبرداد و اظهار داشت: توسعه صنایع تبدیلی با توجه به سیاست‌های سازمان به سمت و سوی تولید محصولات بازارپسند و با قابلیت صادرات سوق پیدا می‌کند.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فراوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه 143 واحد فعال کنسروسازی در سطح کشور فعال است، گفت: بر اساس الگوی متمرکز سازمان شیلات، اعطای مجوز جدید تولید محصولات کنسروی منوط به تغیر شکل کنسروها و استفاده از ظروف پلیمری در بسته‌بندی محصولات است.

گلشاهی همچنین از وجود 125 واحد فراروی محصولات آبزی در کشور خبرداد و گفت: گسترش صنایع فراوری برای تامین نیاز بازار و تقویت سلامت غذایی در دستور کار است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 25 محصول آبزی در بازار داخلی عرضه می‌شود و بر اساس برنامه‌های توسعه، سالانه پنج محصول جدید اضافه می‌شود.

گلشاهی تاکید کرد: محصولاتی به چرخه فراوری اضافه می‌شوند که قابلیت تجاری شدن و تولید انبوه را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف سرانه محصولات آبزی در کشور هفت کیلو و 300 گرم است، گفت: این میزان تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 10 کیلوگرم برسد.

گلشاهی، از افزایش تولید آبزیان پرورشی و سهم 43 درصدی این آبزیان خبرداد و افزود: با توجه به محدودیت برداشت از ذخایر دریایی، اهتمام سازمان، گسترش تولید آبزیان پرورشی است.

گلشاهی با اشاره به اینکه بخشی از صادرات آبزیان به کشور عراق از آذربایجان شرقی صورت گرفته است، اظهار داشت: این استان نه برای توسعه صادرات بلکه به عنوان الگوی سلامت و توسعه مصرف در کشور مطرح است.

وی در ادامه بر تسهیل دسترسی مردم به آبزیان از طریق توسعه اماکن فروش همزمان با نگهداری مطلوب و حفظ کیفیت محصولات آبزی تاکید کرد و گفت: تعداد اماکن عرضه محصولات آبزی افزایش قابل توجهی داشته است.

گلشاهی، از وجود 47 بازار متمرکز عرضه شیلات در کشور خبرداد و اظهار داشت: از این تعداد 30 بازار سنتی و 17بازار بهسازی یا نوسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه بازار نمونه عرضه محصولات آبزی به عنوان الگو در شهر رشت در حال احداث است، گفت: نمونه‌ای از این بازارها در شهرهای شیراز و تبریز هم راه‌اندازی می‌شود.

گلشاهی، بر حفظ کیفیت محصولات آبزی، کاهش ضایعات در مبداء و تبدیل ضایعات مصرفی به محصولات جدید تاکید کرد و اظهار داشت: به دنبال تولید محصولاتی هستیم که به سهولت در دسترس مردم قرار گیرد.

وی، در این راستا از ارتقای سامانه حمل و نقل آبزیان و استفاده از خودروهای مجهز به سردخانه خبرداد و گفت: سالانه 160 خودروی سرخانه‌دار به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه می‌شود.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران ارزش واردات صنعت آبزی کشور را 35 میلیون دلار اعلام کرد و در عین حال تاکید کرد: در صدد واردات محصول نهایی نیستیم و 99 درصد واردات، مربوط به مواد اولیه مورد مصرف در صنعت آبزی‌پروری است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران عنوان داشت: با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده، میزان تولید شیلات کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه به یک میلیون و 25 هزار تن در سال می‌رسد.

عیسی گلشاهی با اشاره به اینکه میزان تولید کنونی شیلات در کشور 600 هزار تن است، تصریح کرد: افزایش 425 هزار تنی تولید در این بخش‌ نیازمند افزایش تقاضا و مصرف سرانه از هفت کیلوگرم کنونی به 11 کیلوگرم است.

وی‌ این مهم را جز با هماهنگ کردن سیاست‌ها و برنامه‌ها امکان‌پذیر ندانست و گفت: برای اینکه بدون توسعه فیزیکی، توسعه تولید محقق شود، باید از منابع موجود بهترین بهره را برد.

گلشاهی‌ خودکفایی و ارتقای امنیت غذایی را برای گذر از فشار جهانی و تحریم‌های اقتصادی، نیازمند بهره‌برداری بهینه از منابع موجود دانست.

وی‌ به تغییرات ساختاری در سازمان شیلات اشاره کرد و عنوان داشت: برگزاری این همایش‌ها به منظور هماهنگی برنامه‌ها و ارتباط منطقی بین استان‌ها مفید است.

گلشاهی اظهار داشت: در کنار تبادل نظر در زمینه برنامه‌های توسعه و رفع معضلات موجود، در این همایش‌ها نوع فعالیت برخی استان‌ها به عنوان الگو برای دیگر استان‌ها معرفی می‌شود.

وی افزود: توسعه مکان‌های عرضه شیلات، بهبود روش‌های نگهداری و فرهنگ‌سازی مصرف، چرخه تولید در بخش شیلات را تکمیل کرده، به پایداری تولید منجر می‌شود.

تولید شیلات آذربایجان شرقی به 16 هزار تن می‌رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: میزان کنونی سه هزار و 200 تن تولید شیلات در این استان تا آخر برنامه چشم‌انداز توسعه به 16 هزار تن می‌رسد.

مسعود محمدیان اظهار داشت: با وجود خشکسالی‌های اخیر آبزی‌پروری در آذربایجان شرقی رشد خوبی داشته است.

وی‌ بر ضرورت تنوع تولید محصولات تاکید کرد و افزود: به لحاظ محدودیت منابع آب و خاک سهم آبزیان در سبد پروتئینی خانوار باید افزایش یابد.

محمدیان تصریح کرد: در حال حاضر 80 مرکز عرضه محصولات آبزی و 400 مزرعه پرورش ماهی در استان فعال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان داشت: با توجه به مطلوب نبودن نحوه عرضه و بسته‌بندی آبزیان، بر اساس نتایج نظرسنجی‌های انجام شده، بهبود بسته‌بندی محصولات آبزی برای افزایش استقبال عمومی ضروری است.

این همایش دو روزه به منظور هم‌اندیشی و ارائه راهکارهای توسعه آبزی‌پروری در کشور و افزایش سرانه مصرف آبزیان در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی برگزار می‌شود. 

کد خبر 1105505

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha